gentar tak hati?

  • 5



tidaklah.
insyaAllah, tidak.
sebab memang aku belajar pupuk hati supaya tak gentar.

"aja ade pakwe?"
"tade la cik. siapa la yang nak aja neh."
"takkan la tade? kan da 20 tahun."
"tak. memang tade."
"takpe la, aja. mungkin belum ade yang sesuai. belum jumpe yang sesuai lagi untuk aja. kita mesti nak seseorang yang terbaik buat kita. supaya kita bulih jadi yang terbaik untuk dia."
"ye. betul tuh cik. aja setuju sangat. pasal tuh la. kalau bulih, aja nak yang beriman. yang mcm adam ke, anas ke. tak pun, mcm suami acik je."
"yang beriman sje pon tak bulih jugak aja. mestilah yang beriman dan yang bertanggungjawab. kalau dia hanya beriman, duduk atas sejadah tiap mase, sampai lupa tanggungjawab yang ada, masalah jugak."
"a'a eh. betul jugak tuh. ye la. aja nak cari yang bulih bimbing aja, bulih didik aja. yang seimbang dunia dan akhiratnya."
"takkan tade jumpe calonnya?"
"haha. entahla cik. da jumpe. tapi pastuh ilang pulak. belum rasa nak cari lagi. nanti la. penat. mungkin belum masanya lagi. aja baru 20. insyaAllah, masih banyak lagi masa untuk mencari. kalau tidak pon, aja tawakal je. ada jodoh, ade la. tade jodoh, tade la. redha sje."
"insyaAllah. cik akan sentiasa doakan aja semoga bertemu dengan lelaki yang soleh; yang terbaik untuk aja, ye?"
"ye cik. terima kasih."

memang aku kalau bulih tanak ade sebarang penyesalan dalam hidup.
cume kadang-kadang, aku rasa, patut jugak salahkan pertemuan sebab kalau tanpa pertemuan, pasti takkan ada perpisahan.
tapi, Allah kan ade rancangannya yang tersendiri.
aku tak kesa.
aku terima dengan hati yang redha.
kalau skang dia rasa dia nak buat aku nampak jahat, buat la.
aku ngaku.
memang aku jahat.
jangan pernah mengharapkan perubahan dari aku.
kalau kau nak berubah, kau berubahlah.
pandai-pandai la aku jage diri aku sendiri.
sebab aku hanya akan rasa better bila aku berubah ikut cara aku sendiri.
kau ingat kau sorang je yang nak baik?
aku pon nak jugak.
orang jahil je yang tanak jadi baik.
alhamdulillah.
walaupon aku jahil, aku masih punya niat dan cita-cita untuk berubah.
tolong jangan perlekehkan aku.
atau apapun yang aku mahu.

jangan tanya aku ape yang aku tak suke tentang kau.
sebab tade ape yang ada pada kau yang aku tak suka.
semuanya aku suka.
tuhla silap aku.
susa nak cari yang aku tak suke pada kau.
paling penting, jangan suruh aku berubah.
sebab kau sendiri masih dalam pencarian untuk berubah.
pandai-pandai la aku cari jalan aku sendiri untuk berubah.
tak perlulah kau risau.

nampaknya, tiada sebarang makna istimewa untuk penambahan umur bagi tahun neh.
yang ada cume impian.
sebab harapan sudah semakin pudar.
janji Allah itu yang paling diutamakan.

p/s : walau apa pun, jangan lupa untuk berdoa supaya dijodohkan dengan lelaki yang soleh. i will.

5 comments:

NuR _QudS said...

macam mana kita nk jumpa lelaki yg baek kalau kita x usaha? Allah kan suruh kita berusaha? meh saya nk kongsi satu rahsia..memperbaiki diri kita menjadi seorg yg baek tu lah usahanya..sbb allah dah janji, yg baek dgn yg baek^^

p/s:sy pn sdg bermujahadah keluar dr kepompong jahiliah..let me noe if there is anything that i cn help k~~

ketupat said...

asal mkcik aku takde yg ty aku gitu ek...

aming said...

mu wat solat hajat aja..

itisrajah said...

nur_quds - betul jugak tuh. maknenye, kena ada usaha jugak, kan? saya akan cuba untuk berubah menjadi baik. sebab saya mahukan lelaki yang baik jugak untuk saya. and. thanks a lot for the advice. insyaAllah, mintak dibantu mane-mane yang bulih. =)

ejat - nt aku tanye kau. konon-konon aku makcik kau la. haha.

aming - solat hajat? aku ingat nak wat solat istikharah. mane better agak-agak?

aming said...

wat 2 2 r bgos :D..doakn tuk ak skali :D