Kasihankan Siapa?

  • 7
Agak lame juga aku mendiamkan diri. Lama? Hoho. Lebih dari sehari kira lama la, kan? Huhu. Banyak jugak perkara yang berlaku. Oh. Aku xsangke dia still bace blog aku lg. Well, thank you. Thank you. Aku xmintak. Tapi, kau da dtg tgk, aku teruja juge. Hehe.

Skang aku sudah pulang ke rumah dan siap2kan barang untuk dibawa pulang ke UTM ahad neh. Wah2. Da nak naik sem baru. Semangat baru xsmpai2 lg neh. Huhu. Xngape la. Nanti aku cari kat sne. Hehe. Eh! Aku dengar cite, ade seorang pempuan mati kat UTM mase lahirkan anak? Wah! Kat kolej mane la tuh eh? Huhu. Aku sangat berharap ia bukan Kolej Perdana. Eerie! Aduihai. Tatau la mane silapnye smpai bulih ade kematian ngeri kat situ. Huhu.

Ah. Beberapa minggu yang lepas, ade la satu kejadian di alam cyber neh yang membuatkan aku sedikit tersentak dan sedih. Sayu juge. Malas nak ckp banyak. Tapi, aku cume sedih dan agak kesal dgn sikap segelintir orang yang tidak bulih ditegur. Aku ade terdengar satu ayat tuh. 'Pandangan orang itu adalah amat penting bagi membentuk peribadi diri'. Dan lagi satu, 'Teguran yang baik kepada sesama kita merupakan satu sedekah'. Hah. Aku pun terkesima ngan kata2 tuh. Ye la. Kite xkan tau dan mungkin xpenah amik tau bahawa ade kebaikan di sebalik teguran yang kite terima.

Aku akui, memang payah dan perit nak dgr kritikan dari orang lain tentang diri kita. Terutama, yang buruk2 tentang kita. Aku pun cmtuh. Cume, dalam diam, aku cube selami kritikan itu. Sebab bagi aku, orang yang menilai diri kita. Sukar untuk kita menilai diri kita sendiri secara tepat. Orang selalu ckp, jangan pedulikan ape orang lain kata. Memang betul. Tapi biarlah kena pada tempatnya. Jangan sukahati kat mane2 pon nak gune pepatah tuh. Kurang elok juge kot.

Dan, aku sedih bile masalah menimpa kita, kita sampai buang kawan. Sensitif gile. Aku heran. Kenapalah ade jugak orang2 yang suke sangat buang2 kawan neh. Nak2 lagi yang da lame berkawan. Aku tak pasti aku tujukan benda neh kat sape. Ape yang pasti, aku rasa simpati kat seseorang yang aku anggap teman walaupon aku xpernah kenal siapa dia sebenarnya. Sebab benda kecik sje, dia dibuang kawan. Aku tatau pulak ade istilah BEKAS KAWAN sebab biasanya cume ade istilah BEKAS KEKASIH sje. Huhu.

Sedihlah beb bile korang tinggal2 kawan, buang2 kawan. Korang xrase nak hargai langsung ka persahabatan yang korang jalinkan? Sakit tau. Pedih. Siksa. Kecewa. Kesannya sangat mendalam. Aku ckp sbb aku pon penah rase. Dan aku sangat bencikan ia. Aku xpaham kenapa dengan mudah korang amek jalan penyelesaian putus kwn. Macam da mmg tade cara lain ka? Janganlah buat keputusan terburu-buru. Fikir baik buruk sesuatu perkara dulu. Bayangkan sje kalau korang yang berada di tempat mereka yang diputuskan kawan tuh. Cmne?

Hem. Aku harap, siapa2 yang rase dia mcm da terbuang kawan2 dia, pk la semula. Sedangkan Nabi ampunkan umatnya. Inikan kita manusia biasa. Cukup sekadar memaafkan. Jangan dibuang2. Kelak korang menyesal nt. Nak lupekan itu memang sangat hampir kepada mustahil. Hendak menerima seseorang itu kembali seperti sediakala, memang memakan masa. Xngape la. Bukankah Allah akan sentiasa memberi peluang kepada hambaNya yang ingin bertaubat? InsyaAllah.

Ape2 pon, belajarlah untuk menghargai ape pun yang ade depan mata. Kita tidak tahu ape yang bakal tibe pada masa akan datang. Yang depan mata itu suatu yang pasti. Yang lain2 belum tentu baik buruknye. Kalau ape yang ade depan mata itu baik, hargailah ia. Kekalkan kebaikan yang ade padanya. Pupuk kasih sayang kepadanya. Jangan sia-siakan ia. Kalau yang depan mata itu tidak baik, hargai ia juge. Bentuk ia supaya menjadi baik. Tanamkan rasa sayang dalam dirinya. Belai ia sementara ia ade. Yang baik itu pasti ade buruknya. Dan yang buruk itu pasti ade baiknye. Percayalah.

Kita jangan sesekali cuba untuk menzalimi diri kita sendiri dan menyalahkan orang lain atas kesalahan kita sendiri. Dan yang paling penting, jangan pernah menyalahkan takdir. Kerana ia sama seperti menyalahkan Allah yang tidak pernah silap dalam ape perkara sekali pun. Kita perlu sentiasa ingat, jika kita susah, itu rezeki. Jadi, ucaplah Alhamdulillah. Jika kita senang, itu juga rezeki. Jadi, ucaplah Alhamdulillah. Ape pun jua keadaan kita, janganlah kita lupe menyebut Alhamdulillah. Yakinlah bahawa Allah sentiasa bersama kita. Bukankah kehidupan itu penuh dengan warna-warni? =)

P/S : Allah tidak akan menzalimi hambaNya melainkan mereka sendiri yang menzalimi diri mereka. Maha Suci Allah.


7 comments:

Anonymous said...

erm..mcm mane pnerimaan nabi lps dye ampunkan umatnya?

slamat menjalani sem baru.

jgn pnh rase ak tggalkan ko.

sbb tu tak pnh blaku p0wn.

itisrajah said...

Anonymous - thanks. buat anda juge. =)

Anonymous said...

tegur ke arah kebaikan xslh kn?
menerima kritikan dr org
akn dianggp salah
jika seseorg itu hatinya tertutup..
tiada slh hmba Allah yg menegur kehilafan itu..
cume yg ditegur bkn jenis yg akur dgn kelemahan diri..
sesungguhnye Allah memuliakan hmba yg tegakkn kebenaran spt saudari..

Anonymous said...

ak ingt ak sowg je gne anonymous..
ni bley menimbulkan kekeliruan nih..ish...-KNM-

itisrajah said...

Anonymous - saya tidak tahu anda siapa. tapi, terima kasih. saya hargai komen anda. =)

KNM - yg g gune anonymous watpe? huhu.

itisrajah said...

Anonymous - saya tidak tahu anda siapa. tapi, terima kasih. saya hargai komen anda. =)

KNM - yg g gune anonymous watpe? huhu.

Anonymous said...

ehe...pnh wat ade name,tp lupe password,,pas2 da tatau nak wat ag,..
gne je la anonymous..weee.-KNM-