PKP 3.0

  • 0
Assalamualaikum dan salam sejahtera, semua! Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua umat Islam yang menyambutnya pada tahun ni. Amboi lambat betul aku wish kan? Okey lah tu janji wish jugak. Kononnya masa bulan lepas ingat boleh buat 2 entri bulan Mei ni sebab banyak peristiwa-peristiwa yang penting; tapi sudahnya dah nak masuk Jun esok baru aku terkial-kial nak buat 1 entri bulan Mei ni. Alahai.

Tapi takpe lah kan yang penting konsisten sebulan 1 entri. InshaAllah okey lah ni.

Btw, esok bersamaan dengan 1 Jun 2021 bermulanya PKP 3.0 untuk Malaysia. Ye lah mana taknya dengan kes yang semakin bertambah dari sehari ke sehari dan dengan kehadiran varian baru virus Covid-19 daripada negara luar, makin parah dibuatnya.

Alhamdulillah haritu dapat daftar untuk dos pertama vaksid Covid (AstraZeneca-AZ) dan inshaAllah kalau takde aral melintang, dapatlah aku dos pertama vaksin pada 1 Julai 2021 nanti. Semoga Allah permudahkan segala urusan kita semua.

Sedih sebenarnya sebab ramai sangat geng-geng anti-vaksin yang gigih menyebarkan dakyah anti-vaksin diorang tu. Jiran aku salah sorang daripanya. Diorang ni memang kuat guna agama; sunnah, Nabi Muhammad, Allah, dan sebagainya. Diorang cakap Covid-19 ni propaganda dunia dan orang-orang kafir dah rancang. Jadi kita ni jangan ikut tunduk dan follow the flow je dalam menjayakan rancangan diorang ni.

Pelik, kan?

Cara diorang fikir tu macam tak percaya kewujudan Allah pulak. Ye lah lagi-lagi yang Islam ni, kan ke "kun fayakun", kalau Allah kata jadi, maka jadilah ia. Semua benda dalam dunia ni jadi, dengan izin Allah. Bagi pi lah propaganda terancang hebat macam mana pun, perkara yang berlaku tanpa rancangan langsung pun boleh jadi nyata kalau Allah izinkan.

Tapi tu lah, siapalah aku untuk berdebat dan berhujah dengan depa yang rajin "mengkaji" dan "ambil tahu" tentang sesuatu perkara tu. Ikut hangpa lah. Hidu lah cengkih hangpa tu. Nak gigih, kunyah, telan terus cengkih tu pun ikut hangpa lah.

Aku cuma sangat berharap dengan inisiatif kerajaan ambil langkah PKP 3.0 kali ni akan menjadikan kes positif Covid-19 di Malaysia berkurang dengan drastik dan terhapus terus. InshaAllah. Amin.

No comments: