Graduation day and etc

  • 5
salam and hi all. haa sekarang aku terasa rajin untuk buat post baru setelah sekian lama cuma post iklan dari churpchurp and etc. alhamdulillah, my convocation day pada 8 mei yang lepas berlangsung dengan jayanya, i should say walaupun pada awalnye terdapat banyak kesukaran.

aku nak share beberapa tips kat sini. untuk korang yang masih belajar dan akan grad soon, aku nak pesan sesuatu atau beberapa perkara lah. kalau korang xnak rasa down gile and terasing and seperti di anak tirikan masa graduation dinner, you should study really hard and try your very best to get good result. aku dan beberapa orang kwn yang lain rasa sucks gile bila malam we are having the dinner tuh, they started the dinner with penyampaian medal bagi budak2 dean list and of course dengan budak2 yang 1st class la kan. by the time aku ckp nih, korang dapat teka la aku bukan di antara yang tergolong dalam dean list tuh; apatah lagi 1st class. huhu.

so, mse diorang umukan nama one by one, kitorang just tunduk sayu je dari luar dewan (budak2 yang dapat medal je duduk dlm dewan ceh). masa tuh, aku cuma ckp dlm diri (menyesal aku xbelajar sungguh2). tapi, i believe what past is past, kan? aku harap dapat jadikan ianya suatu pengajaran sebab nak ulang balik mse untuk ubah semuanya memanglah sangat mustahil.

jadi, bagi mengaburi perasaan sedih yang diselubungi diri pada mlm tersebut, aku dan kawan2 yang xde medal semua bantai makanan banyak2. satay patutnye sorang 10cucuk. aku mkn lebih kottt. kecewa punye pasal. tapi, aku dapat hadiah cabutan bertuah. nombor aku malam tuh 77. aku dapat buku.


inilah bukunye. 365 ways to live the law of attraction. xstart baca pon lagi. aku memang allergic sikit bab membaca nih. huhu.

so, jom aku share pulak tips untuk hari korang akan naik pentas dengan jubah dan mortar board dan baju baru dan kasut baru. malang bagi aku, cuma baju je baru. kasut lama. :( dan.. here goes the tips.

  1. beli baju baru untuk konvo. bukan suruh buang duit k. beli yang murah2 je. untuk special day korang gak kan. and, kalau baju tuh labuh ke, pendek ke, make sure dah edit (labuhkan yang pendek/pendekkan yang labuh) beberapa hari b4 hari jadi tersebut. bukannya esok hari konvo malam nih baru jahit nt singkat sangat mcm baju aku dah segan nak naik pentas. :(
  2. BELI KASUT BARU! kasut tutup yang baru. xkesah la kau nak warna ape pon. bertumit atau x, xmenjadi masalah. janji, beli yang baru khas untuk konvo. ini adalah bagi mengelakkan kasut yang korang pakai (pinjam orang lain punye) telah koyak dan memaksa korang untuk pakai kasut lain (pinjam orang lain punye jugak) yang ketat gile macam nak bunuh jari-jari kaki.
  3. bawak kamera. kamera henpon pon jadik lah. xpayah nak banyak2 gambar sangat. sekeping pon ade. nak2 lagi bile ade parents bersama. pinjam kamera kawan untuk tangkap satu gambar je pon jadi lah.
  4. beli bunga/hadiah sendiri kalau dah tau diri sendiri jenis yang xberkawan sangat dengan org lain dan yakin xkan dapat bunga/hadiah daripada org lain selain diri sendiri. uhuhu. sobs gile kan? xde la rasa loser gila bila nak amek gambar dengan kwn dia offer kau sejambak bunga dia untuk dipegangkan sebab kesiankan kau xde bunga walaupon sekuntum.
  5. pesan kat parents korang bahawa pas masuk yang telah diberikan kepada mereka boleh membenarkan mereka untuk masuk ke dalam dewan dan duduk di dalam dewan. jangan biarkan mereka termanggu-manggu tidak tahu arah tuju. dan seterusnya berakhir dengan duduk kat tingkat 2 dewan bersama-sama dengan ahli pancaragam dan budak2 gamelan. dan korang tercarik2 mne parents korang kat bawah dewan. bile keluar dewan baru diorang ckp "laa nape kau xckp boleh masuk dlm dewan" pfffttt.
haa tuh je la kot yang paling penting aku rasa. tips2 lain, jangan lupa pakai stokin, pakai jubah dan mortar board masa nak daftar, yang perempuan pastikan jangan pakai seluar (either skirt labuh/baju kurung/jubah), jangan lupa bawak ic, bawak kasut spare, and etc.

ape2 pon, aku still happy sebab mak dengan abah ade bersama. walau xdpt capture dalam sekeping gambar, insyaAllah ia tetap mekar dalam ingatan dan hati aku.













so i am now counting for my next convocation. sepatutnye setahun dari sekarang lah. kalau aku dapat GOT (grade on time). aku sambung master in software engineering kat utm lagi. ni kos baru kat fakulti aku. so, kepada sesape yang berminat untuk join kos ni boleh la daftar sekarang kot. untuk pengambilan september tahun nih. utm merupakan pengumpul expert2 software engineer kat malaysia tau. walaupon ia masih belum dianggap dan diiktiraf sebagai apart of the engineering di malaysia, tapi di luar negara (xsure specific tempat) diorang anggap dan mengiktiraf software engineering sebagai satu bidang yang sangat berkait dengan engineering.

so, ape tunggu lagi? jom siapkan proposal! :p

p/s: tahniah buat diri sendiri dan juga buat kawan2 yang lain. semoga kita semua berjaya dalam apa jua bidang yang kita ceburi. insyaAllah. amin.

5 comments:

secret lover said...

nak pinjam buku! hehe. tahniah bebeh :)

itisrajah said...

boleh2! i'll lend it to you nt, k? thankssss! ♥

bawang ketupat said...

ahahahaa.gamba aku pon ade..nih mesti kamera zahin.

Anonymous said...

ala..baru nak berkenalan dgn awk..awk smbung stadi pulak..igtkan nak anta rombongan meminang bulan puasa ni...

Basement Contractors Indiana said...

Hi nnice reading your post