Salam Maulidur Rasul.

  • 1


Tidak pernah walau sekali pun aku menatap wajah Rasulullah. Tidak pernah sekali pun aku mendegar suara baginda. Tapi, entah kenapa, saat membaca artikel ini aku merasa menggigil seluruh badan. Hati terasa sebak sehingga air mengalir keluar dari mata.

Aku menangis mengenangkan kisah di saat Rasulullah wafat - baginda tetap memikirkan tentang umat baginda yang entah apa nasib setelah pemergian baginda. Padahal baginda tidak pernah melihat setiap daripada kita. Namun Rasululluh tegar berjuang untuk kita, umatnya.

Pernahkan kita menghargai pengorbanan Rasulullah untuk kita? Pernahkan kita ikuti segala kebaikan yang pernah baginda lakukan sepanjang hidupnya? Pernahkah kita rasa bersyukur dan berterima kasih di atas segala yang telah baginda lakukan untuk kita?

Rasa sakit di saat malaikat Izrail datang mengambil nyawa itu sangat mengerikan. Rasulullah sendiri mengakui kehebatan rasa sakit ketika nyawanya diambil pergi. Tetapi, kerana kasihnya baginda, sayangnya baginda kepada umatnya, dimintanya rasa sakit yang sepatutnya kita rasa, dikurangkan, dan ditambah kepadanya. Tidak cukup besarkah pengorbanan baginda, teman?

Tiba-tiba, aku jadi rindu. Rindu kepada Rasulullah. Entah kenapa aku pun tak pasti.

Marilah bersama-sama kita menghayati pengorbanan Rasulullah, dan bersama-sama juga kita berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.





1 comment:

botak said...

iye..
jom laa kite selawat ramai2!