ayam masak black pepper, ye kawan-kawan.

  • 4
resepi / resipi(aku pon tak pasti mane satu yang betul) asal adalah daripada seorang kawan dari kecik sampai besar sampai mati yang disayang-sayang selalu - Norzatuljanah bt Sakdilah.
mule belajar masak mase aku stay uma abang dia kat selangor.
tahun bile tah.
tak ingat pulak.
mase tuh ngan azian skali.
hoho.
sedap beb!
korang try ah buat.
senang je.
kalau aku masak kat uma, mesti aku tak dapat makan.
cepat je habes.
eh jap!
ke sebab air tangan aku pasal tuh dia sedap?
hihi.


bahan-bahan nye :



  • semangkuk ayam yang telah dipotong kecik-kecik


  • 2/4 sudu kecik lada hitam yang telah ditumbuk sehingga hancur dan sebati
  • 1 bijik bawang merah
  • 2 bijik bawang putih
  • cili padi
  • halia sikit(tak letak pon takpe kot? haha!)
  • 1/3 cubit asam jawa
  • sos tiram
  • sedikit air
  • garam secukup rasa


  • cara-caranya :



  • hiris bawang merah dan bawang putih dan halia dan cili padi. nak halus-halus pon bulih je rasenye. tapi seeloknya biar yang normal je.


  • pastuh, masukkan kesemuanya dalam kuali yang terdapat sedikit minyak yang telah panas. kacau sehingga ade bau yang sedap. pastuh terus masukkan ayam tadi dengan sedikit sos tiram. ikut korang la nak banyak ke sikit.
  • kalau da letak sos tiram banyak, jangan letak garam lagi. masin sangat nanti. nanti mak kau kate kau tak sabar nak kawen pulak. huhu.
  • pastuh, taburkan serbuk lada hitam yang korang da tumbuk tadi.
  • yang terakhir, masukkan air asam jawa. jangan banyak sangat. nanti masam sangat. kita bukan nak buat tomyam ye. harap maklum.
  • kacaulah sehingga sebati. bila da tak sabar sangat nak makan, perut da berkeroncong, korang pon hidanglah dan makanlah.

  • sekian.

    selamat mencuba dan selamat mengisi masa lapang!





    p/s : try la bagi mak korang makan. ngan bakal mak mertua skali. sure disayang-sayang punye la! oooooo-hoi!

    4 comments:

    ketupat said...

    aku rse gmba nih mcm cekodok je..

    itisrajah said...

    ejat - sengal ah kau. cekodok ngan ayam masak black pepper pon tak reti beza. oh. lupa plak kau tak reti masak. hahaha.

    c H i k said...

    ja.ko da bulih masak kan tuk aku. skali skale nak jugak aku rase masakan ko. huhuhu

    itisrajah said...

    chik - hahaha. bulih bulih. tade hal la.