nafsu makan 9

  • 0
haa hai. teringin nak post pasal apa-apa yang berilmiah. tapi aku ni jenis yang tak berapa nak berilmu sangat. and normally, manusia ni akan berilmu sikit bila dia concern pasal sesuatu perkara tu. sebagai contoh, bila aku tetibe concern pasal resepi, aku pun kaji dan google dan tengok video; semua yang berkaitan dengan resepi. contoh lain, bila aku concern pasal petua, aku dengan gigihnya ulang semua perkara seperti yang disebutkan tadi, semata-mata untuk menambah ilmu aku tentang perkara tersebut.

disebabkan current concern and obsession aku adalah berkenaan dengan diet, so, aku pun pulun lah jugak mentelaah sedikit sebanyak pasal diet ni.

so, apa yang aku boleh rumuskan (terus rumusan pun bolehh) daripada ilmu aku tentang diet is, EAT ataupun MAKAN. it is impossible to live a healthy life without eating. makan untuk hidup; bukan hidup untuk makan.

banyak yang mengamalkan gaya hidup untuk makan ni termasuklah aku sendiri; tanpa ragu. tabiat makan ni baik je secara lumrahnya. cume bila kita tak pandai mengawalnya, itu yang jadi buruk.

buruk untuk hidup.
buruk untuk badan.
buruk untuk imej.
buruk untuk kawan-kawan.
buruk untuk keluarga.
buruk untuk suami.
buruk untuk masyarakat.

pokoknya buruk untuk semuanya lah. itupun KALAU tak pandai nak kawal nafsu makan. memang perempuan ni ada 9 nafsu. dan aku jenis perempuan yang kesemua 9 nafsu aku adalah terhadap makanan.


so, solusi kepada masalah nafsu makan 9 ni adalah, takda solusi. hehe. tak aku tipu. entahlah. aku belum jumpa jalan yang benar lagi nak menyelesaikan masalah nafsu makan 9 ni. aku pasti i am not alone. majoriti manusia dalam dunia macam ni kot. hewhew.

harap bersabar.

because; when there's a will, there's a way.

all we have to do is find the right way. yang ni subjektif dan vary untuk setiap orang. jadi apa tunggu lagi? jom kita selesaikan masalah nafsu makan 9 ni!

p/s: cuba try cari partner yang mengalami masalah sama, dan ajaklah berdiet. contoh: mak mertua. eh? :P

No comments: