Buat Duit

  • 0
Aku kemas-kemas senarai Draft Posts aku kat Blogger ni dan terjumpa satu tajuk yang sama macam tajuk aku untuk post ni. BUAT DUIT.

Kalau nak cerita tentang keinginan nak buat duit ni rupanya dari zaman belajar dulu lagi aku memang dah berjinak-jinak nak cari cara untuk buat duit untuk tambah duit. Earning money is my passion so aku percaya untuk lakukannya melalui cara yang juga merupakan passion aku masa tu which was blogging.

Antara benda yang aku buat adalah online surveys, blog advertisements, Twitter advertisements, dan tak sure apa lagi tapi yang paling aku ingat ni lah 3 benda ni. Dulu mana ada Instagram. Facebook pun takde. Yang ada tu haa Friendster tu haa yang jadi batu loncatan aku kepada HTML (selain MySpace). Dan kalau tak silap masa tu susah nak jumpa orang berniaga online. Kalau ada pun memang semuanya lalu blog. Platform yang paling popular dan user friendly adalah Blogger. Wordpress pun ada cuma aku jarang jumpa kot masa tu.

Tu pun dalam banyak-banyak tu rasanya aku cuma pernah rasa duit yang di withdraw sebanyak RM100 kalau tak silap hasil kutipan advertisement dekat both blog dan Twitter melalui Advertlets. Orang cakap Advertlets tu scam dan ramai kena tipu tapi Alhamdulillah aku dapat jugak merasa hasil daripada diorang.

 

Nuffnang (masih wujud sampai sekarang) pun aku pernah guna cuma tu lah, duit aku dalam tu tak pernah bertambah. Jap aku cek dalam akaun Nuffnang aku ada berapa banyak dari dulu sampai sekarang.


Haa aku rasa ntah dari tahun bila hasil aku memang banyak tu je lah. RM0.52. Macam mana aku nak cash out? Takpe lah aku belanja je Nuffnang tu dengan RM0.52 aku.

Tapi it was a very good experience lah sebab dah melalui dan merasai pengalaman berharga menjana pendapatan sendiri. Gitewww.

Aku masih dengan prinsip EARN THROUGH PASSION sampai sekarang sebab insyaAllah benda tu akan jadi fun dan berjaya atau tak, aku akan enjoy the process. Dan aku masih kekal dengan keazaman nak menjana duit sendiri tu sampai sekarang cuma masih tercari-cari apa agaknye passion yang aku ada yang boleh buat aku jana duit dengan jaya. Hmmm

Takpe lain orang lain cara, waktu, dan gaya nya. Nanti kalau aku dah ada progress, aku update the process, ok? Semoga maju jaya, kita semua!

No comments: